Denne siden bruker cookies for statistikk, tilpasset innhold og annonser. Ved å fortsette å bruke siden godkjenner du at vi bruker cookies.
Chat med oss

Vanlige spørsmål og svar

Noen ganger kan spørsmålene være mange, andre ganger trenger man bare et kjapt svar. Uansett om du trenger hjelp med å forstå fakturaen din, bestille avtalegiro eller melde flytting, har vi samlet det vi tror kan hjelpe deg.

Abonnement

Eier jeg alarmsystemet?
Om du har muligheten til å eie alarmsystemet etter at du har valgt å avslutte abonnementet ditt hos Sector Alarm, avhenger av hvilket år og hvilken måned du inngikk din avtale.

Når du inngår en avtale med Sector Alarm i dag, leier du utstyret og har ingen mulighet til å overta alarmsystemet etter endt avtale.

Les avtalevilkårene i avtalen din for mer informasjon. Dersom du ikke har avtalevilkårene, ber vi deg ta kontakt med kundeservice på tlf 03033
Hvor lang bindingstid har jeg?
Sector Alarm har ingen bindingstid, men 3 mnd oppsigelsestid.

Ved endt abonnement vil Sector Alarm gjennomføre en avslutningsservice. Denne servicen har varierende innhold og pris. Som kunde vil du på inngått avtale finne dine vilkår knyttet til oppsigelse og avslutning av kundeforholdet.
Hva skjer med min nøkkel etter oppsagt abonnement?
Ved endt kundeforhold vil Sector Alarm, av sikkerhetsmessige årsaker, makulere innlevert nøkkel. Dersom du ønsker nøkkelen tilbake enten ved avtalens opphør eller på et tidligere tidspunkt, vil denne bli sendes per rekommandert post, hvilket belastes kr. 490,- pt.
Hvilket vaktselskap rykker ut til meg?
Sector Alarm benytter Nokas og Securitas i tillegg til egne vektere. For å sikre lokal tilstedeværelse har vi også egne avtaler med lokale vaktselskaper for å sikre deg som kunde best mulig dekning. For mer informasjon kontakt kundeservice.
Hvor lang utrykningstid kan jeg forvente meg?
Sector Alarm går ikke ut med snitt-tider på våre rykk da dette gir maksimal preventiv virkning.

Rykktiden vil variere basert på faktisk situasjon, antall og type signaler vi mottar (innbrudd, brann, panikk) og hva eventuelle bilder viser. Denne evalueringen gjøres av vår alarmstasjon for å kunne prioritere rett i enhver situasjon.

Sector Alarms samarbeidspartnere for vekterutrykning utfører en utrykning så fort som overhodet mulig. Det er viktig å understreke at vi ikke har utrykningskjøretøy med blålys og at vi må forholde oss til veitrafikkloven. Det viktigste du som kunde kan gjøre for at vekter skal nå frem raskt er å sørge for at adressen du oppgir til Sector Alarm er så presis og nøyaktig som mulig.
Jeg skal flytte, hva bør jeg gjøre?
Ved flytting får du installert nytt anlegg av tilsvarende størrelse i din nye bolig helt gratis. Ny eier i din gamle bolig har også muligheten til å overta eksisterende alarmavtale. Uansett er det lurt å kontakte Flytteavdelingen direkte på tlf. 21 93 62 76 i god tid før flyttingen slik at vi kan gi deg informasjon om riktig fremgangsmåte.

App-spørsmål

Hvordan knytter jeg alarmsystemet til appen?
På Min Side kan du knytte et eller flere alarmsystemer til applikasjonen. Klikk på "mine alarmsystemer" i menyen til venstre, og klikk deretter på "legge til nytt alarmsystem".
Hvilke funksjoner finnes på Min Side?
På Min Side, kan du lese alarmens status og siste hendelser. Klikk inn i "mine alarmsystemer" for å få oversikt over dine alarmanlegg. For å slå på eller av alarmsystemet når du ikke er hjemme kreves det at du installerer vår app i din telefon og gjør disse kommandoene fra programmet. I appen ser du alarmens siste hendelser i push-format.
Holder det at jeg kun endrer kontaktinformasjon i appen?
På Min Side kan du oppdatere kontaktinformasjon, men husk at denne informasjonen gjelder kun på Min Side. Kontakt derfor kundeservice på tlf 03033 dersom du gjør endringer.
Kan flere familiemedlemmer bruke appen?
Ja, flere i familien kan bruke appen. Du logger da inn med samme brukernavn og passord. Av sikkerhetsmessige grunner er det ikke mulig å la flere ulike brukerkonti kontrollere samme alarmsystem.
Jeg har glemt passordet til appen
Gå inn på Min Side og klikk på "Glemt passord?". Et nytt passord sendes så til den e-postadressen du har registrert.
Kan jeg se når barna kommer hjem fra skolen?
Ja, du kan se når barna kommer hjem. Du kan via push-varslinger se når noen skrur alarmen av eller på.
Koster det noe å bruke appen?
Nei. Appen er gratis, både å laste ned og å bruke.
Hvordan får jeg tilgang til appen?
Appen er tilgjengelig for vårt nyeste alarmsystem, og kan lastes ned fra App Store, Google Play og Windows Phone Store. Du kan finne den lett ved å søke på Sector Alarm, men det ligger også under kategorien "Business".
  • Kontakt oss via chat/nettprat for å få din unike autentiseringskode. Alternativt kan du ringe 03033, tastevalg 3
  • Opprett konto ved å klikke på ikonet «Min Side» øverst på denne siden
  • Last ned appen gratis fra App Store, Google Play eller Windows Phone Store

    • Merk at det vil være en 24 timers autentiseringsperiode før det er kontakt mellom ditt alarmsystem og appen.
Jeg har mottatt en varsel om at batteriet er dårlig. Hva betyr det?
Alarmsystemet skal varsle deg når et batteri i anlegget ditt er dårlig og må skiftes. Vennligst kontakt kundeservice på tlf 03033 for å bestille et batteribytte.
Hvordan logger jeg meg inn i appen?
For å logge deg inn på appen, bruker du samme brukernavn og passord som du har på Min Side. Dette vil gi deg direkte tilgang til alarmsystemet du har knyttet til din konto.
Hvordan endrer jeg brukernavn eller passord på Min Side?
Klikk på kontoen din på Min Side for å gjøre endringer. Du vil motta bekreftelse på at endringene lagres. Noen data vil også bekreftes via e-post.

Spørsmål vedrørende bredbånd

Fungerer bredbånd/ADSL sammen med alarmsystemet?
Bredbånd sammen med våre alarmsystemer fungerer helt utmerket så lenge alt er tilkoblet på riktig måte.

For at alarmsystemet skal fungere sammen med bredbånd/ADSL, må du ha alarmen koblet på et bredbåndsfilter og filteret bør stå på første telefonkontakt. Hvis alarmsystemet er tilkoblet før filteret, vil signalet til Sector Alarm bli forstyrret av bredbåndssignalet.

Har du anskaffet bredbånd/ADSL etter installeringen, er du forpliktet til å informere Sector Alarm og foreta en kontroll av alarmsystemet ditt for å sikre at alt fungerer.

Hvis alarmsystemet ikke er tilpasset bredbånd, må en tekniker fra Sector Alarm komme ut og foreta en omkobling i telefonkontakten din.
Er bredbåndstelefoni/IP-telefoni noen hindring?
Har du bredbåndstelefoni, også kalt IP-telefoni, anbefales GSM-sender. Dette er inkludert i alle trådløse anlegg vi leverer i dag. Dersom du ikke har GSM sender vil alarmsystemet være sårbart ved et strømbrudd. Har du byttet fra analog telefon til IP- telefon, bør du teste alarmen.
Hvordan vet jeg om telefonkontaktene er parallell- eller seriekoblet?
For at bredbånd/ADSL skal fungere uten problemer, kreves det at telefonkontaktene er seriekoblet. Problemer som kan oppstå ved parallellkobling av telefonkontaktene er at Internett brytes, eller at man hører en kraftig støy når man snakker i telefonen. Man kan også få problemer ved at modemet kan føre til ustabil eller langsom tilkobling.

Seriekoblede telefonkontakter: De to innkommende kobbertrådene går inn på de to nedre platene, for deretter å gå videre til neste kontakt fra de to øvre platene.

Parallellkoblede telefonkontakter: De to innkommende kobbertrådene går inn på de to nedre platene, for deretter å gå videre til neste kontakt fra samme plate. Eksempelvis går kontakt 1 til kontakt 3, som i sin tur går til kontakt 2 og 4.

Faktura

Kan jeg dele opp min betaling?
Sector Alarm gjør det enkelt for deg å finansiere din boligalarm. Når du bestiller en boligalarm tilbyr vi deg å dele opp din betaling over 12 måneder. Du faktureres første gangen 10 dager etter alarmen er blitt installert. Prisen for oppdeling er 299,- første året og deretter 199,- kr per år.
Hvordan betaler jeg for mine batterier når de må byttes?
Batterier er en forbruksvare, og levetiden er avhengig av lokale forhold i din bolig. Utskiftningstakten er derfor individuell, og belastes av den grunn individuelt. Sector Alarm gir minst to års garanti på installerte batterier.
Kan jeg betale mitt abonnement med avtalegiro?
Ja, denne tjenesten aktiverer du selv via nettbank. Alternativt kan du fylle ut skjemaet merket «Avtalegiropåmelding» på vår brosjyre- og skjemaside ved å klikke her.

Teknisk support

Kan jeg ha alarm selv om jeg har hysdyr?
Ja, du kan ha husdyr sammen med vår boligalarm. Om du har husdyr under 15 kg er det tilstrekkelig å tilpasse bevegelsesdetektorene til dette. En slik husdyrtilpasning har en månedlig kostnad på 30kr. Om totalvekten på husdyret overskrider 15 kg, må boligen skallsikres. Kontakt gjerne Sector Alarm for mer informasjon om skallsikring.
Hvorfor ringte ikke alarmstasjonen ved utløst alarm?
Våre alarmsystemer er i dag avhengig av at det enten finnes tilstrekkelig GSM-dekning i boligen din, eller at din telefonioppkobling fungerer. Det kan være mange grunner til at alarmsystemet ditt ikke får kontakt med vår alarmstasjon.

Kontroller følgende:
  • At det er tilstrekkelig GSM-dekning i boligen din (tilsvarende som dekning på din mobiltelefon).
  • At eventuelle bredbånds/ADSL-tilkoblinger er korrekt installert og tilpasset våre alarmsystemer.
  • At eventuelle eventuelle endringer i din telefoni er varslet Sector Alarm.

Hvis du ikke kan lokalisere feilen og få alarmen til å kommunisere med vår alarmstasjon, kontakt Sector Alarm for videre veiledning.

Ved rask og korrekt deaktivering etter utløst alarm, rykker vi ikke ut. Her sendes det en status per sms til oppgitt mobilnummer.

Kortere strømbrudd vil ikke utløse aksjon fra vår side dersom strømmen raskt er tilbake på alarmens hovedenhet. Dersom alarmsentralen derimot er uten strøm over lengre tid, vil vår alarmstasjon ta kontakt ved sms/oppringning for å utbedre problemet.
Hvorfor lyser feillampen?
Når feillampen lyser, vil alarmsystemet påkalle din oppmerksomhet fordi noe er, eller har vært, galt.

Instruksjonsboken som fulgte med ditt alarmanlegg vil gi en nærmere beskrivelse av hva som kan være nødvendige tiltak for å utbedre en feil. I de tilfeller der instruksjonsboken ikke gir svar på det man lurer på ber vi deg om å ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 03033.
Kan jeg utføre en test av mitt alarmsystem?
Hvis du vil foreta en test av alarmsystemet ditt og kontrollere at overføring til alarmstasjonen fungerer, er ikke dette noe problem. Gjør slik: Slå på alarmen og still deg et sted uten alarm i ca. tre minutter. Deretter kan du gå inn i et rom med sensor og bevege deg fritt til alarmen reagerer. La sirenen lyde i ti sekunder før du slår av alarmen. NB! Sirenen har høyt lydnivå. Det er da viktig at du er tilgjengelig på det telefonnummer du har oppgitt til oss slik at vi kan ringe deg opp når alarmen mottas. Har du ikke hørt fra oss innen fem minutter, ber vi deg ringe inn til oss på 03033, tastevalg 3.
Er jeg selv ansvarlig for å kontrollere alarmsystemet mitt?
Ja, du er selv ansvarlig for å teste alarmsystemet ditt regelmessig.

Hvis du foretar noen form for endring av telefonisystemet, må du informere Sector Alarm om dette og teste alarmsystemet ditt.

Før du skal ut på reise, kan det være betryggende å teste alarmen. Dette bør gjøres i god tid før avreise slik at vi kan utbedre eventuelle feil.
Hva gjør jeg hvis jeg har batterifeil?
Når du har feilsøkt alarmsystemet ditt og kommet fram til at det er lav batterispenning, vil vi at du kontakter Sector Alarm for å bestille en batteriservice.

Batterier anses som forbruksmateriell og omfattes derfor ikke av materialgarantien. Ved bestilt service kommer en kostnad i henhold til Sector Alarms prisliste i tillegg, pt. kr 695,-.
Jeg skal pusse opp. Er det noe jeg bør tenke på?
Når du skal pusse opp er det viktig at du tar kontakt med Sector Alarm i god tid før du faktisk starter arbeidet. Kontakt oss om din oppussing på telefon 03033 .

Så fort man demonterer en komponent som tilhører alarmen, sendes et sabotasjesignal til vår alarmstasjon. Dette vil av deg som kunde oppleves som et vanlig alarmsignal med sirene. For å sikre rett aksjon fra vår alarmstasjon, i praksis unngå at en vekter rykker ut til deg, er det viktig for oss å ha informasjon om din planlagte oppussing. Merk at dersom man demonterer komponenter selv, gjelder ikke produktgarantien.
Er det fare for skadelig stråling?
Nei, alarmen sender på vanlige radiobølger (smalbånd FM). Sendetid per dag er 4 minutter, dette pga at komponentene sender til sentralen lokalt i huset for å sjekke at alt er ok, dette er et krav så lenge systemet er trådløst. GSM-senderen ”stråler” som en vanlig mobiltelefon 30 sekunder per døgn, den er ellers passiv.
Hva er skallsikring?
Skallsikring betyr å sikre hjemmets ytterkanter, altså «skallet», som dører og vinduer. Dette gjøres ved hjelp av magnetkontakter og glassbruddetektorer. Skallsikring gjør det enkelt for deg å ha på alarmen også når du er hjemme og sikrer at du og din familie kan sove trygt om natten. Dette er også løsningen for deg som har husdyr over 15 kilo. Både du og dine husdyr kan gå fritt i boligen mens magnetkontaktene sikrer boligens skall. Ta kontakt med kundeservice for mer informasjon om skallsikring.
Kan jeg ha på alarmen når jeg er hjemme?
Ja, alarmen kan tilpasses slik at kun visse soner er aktive når du er hjemme. Har du for eksempel soverom i 2. etasje, kan sensorene i 1. etasje aktiveres om natten, sammen med sensorer på dører og vinduer. Dette omtales gjerne som delsikring eller nattsikring. Skallsikring – sikring av boligens ytterkanter, som dører og vinduer – gjør at du og din familie kan bevege dere fritt i boligen mens alarmen er på. Ta kontakt med kundeservice for mer informasjon om delsikring eller skallsikring.

Øvrige spørsmål

Hva er nøkkelservice?
Vakttjenesten omfatter nøkkelservice uten ekstra kostnad. Vi anbefaler å montere nøkkelsafe - en praktisk og trygg løsning for å oppbevare nøkler til din bolig. Da kan våre vektere raskt utføre en innvendig kontroll hvis alarmen går, og du ikke er hjemme. Nøkkelsafen er også til god hjelp for både nødetatene og for deg som kunde dersom du har låst deg ute eller har mistet nøklene dine. Dersom du bor i blokk eller det av andre årsaker ikke er mulig å montere nøkkelsafe i tilknytning til din bolig, kan Sector Alarm oppbevare et sett nøkler for deg slik at nøkkelservice er ivaretatt.
Jeg har byttet vindu og trenger nye klistremerker. Hva gjør jeg?
Nye merker på det eller de vindu(er) du har byttet vil bli satt opp av en av våre montører ved neste servicebesøk. Dersom du har byttet samtlige vinduer, kan du ta kontakt på 03033 for å avtale en service der en av våre montører setter opp det antall merker du ønsker.
Hva er telefonnummeret til alarmstasjonen?
Hvis du befinner deg i en nødssituasjon og trenger kontakt med vår alarmstasjon, ringer du oss på:

23 39 94 80

Hva betyr FG-godkjent?
FG står for Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd. De godkjenner sikringsutstyr som brukes og hvordan dette settes opp i forbindelse med å redusere risikoen for brann- og innbruddsskader. Sector Alarm er godkjent av FG både når det gjelder våre produkter, vår alarmstasjon samt Sector Alarm som selskap.
Koster det noe ekstra for utrykning?
Skulle alarmen gå, og dette ikke skyldes at man med vilje og viten har utløst en falsk alarm, er utrykningen uten kostnader for våre kunder.
Jeg skal flytte, hva bør jeg gjøre?
Ved flytting får du installert nytt anlegg av tilsvarende størrelse i din nye bolig helt gratis. Ny eier i din gamle bolig har også muligheten til å overta eksisterende alarmavtale. Uansett er det lurt å kontakte Flytteavdelingen direkte på tlf. 21 93 62 76 i god tid før flyttingen slik at vi kan gi deg informasjon om riktig fremgangsmåte.
Har dere bindingstid?
Sector Alarm har ingen bindingstid, men 3 mnd oppsigelsestid.

Ved endt abonnement vil Sector Alarm gjennomføre en avslutningsservice. Denne servicen har varierende innhold og pris. Som kunde vil du på inngått avtale finne dine vilkår knyttet til oppsigelse og avslutning av kundeforholdet.
Jeg ønsker å si opp, hva gjør jeg?
Dersom du ønsker å si opp ditt abonnement, ber vi deg sende dette skriftlig inn til oss. Av sikkerhetsmessige grunner må vi ha din signatur for at oppsigelsen skal være gyldig.

Du kan sende dette per post til: Sector Alarm AS P b 113 Grefsen 0409 OSLO

Du kan også scanne oppsigelsen og sende på mail til: post@sectoralarm.no. Ved endt abonnement vil Sector Alarm gjennomføre en avslutningsservice. Denne servicen har varierende innhold og pris. Som kunde vil du på inngått avtale finne dine vilkår knyttet til oppsigelse og avslutning av kundeforholdet.
Har dere avtale med brannvesen?
Brannalarmproduktets hovedfunksjon er å påkalle husstandens oppmerksomhet ved brann eller tilløp til brann, slik at beboere kan evakuere og/eller slukke brann i tidlig fase. I tillegg til at boligalarmselskapets alarmstasjon umiddelbart vil ringe kunden for å bekrefte eller avkrefte brann, sendes det ut en vekter for å kontrollere boligen. Dersom brannvesenet utkalles, vil vekter eventuelt bistå brannvesenet med informasjon. Vektere vil også opptre på vegne av eier, med tiltak etter en brann hvis eier av bolig ikke er tilstede.

Siden utløsninger av branndetektorer på landsbasis ofte skjer på grunn av andre årsaker enn reell brann (matlagning, elektrisk arbeid, tekniske forhold, feilbruk, m.v.), har flere av de største boligalarmselskapene kommet til følgende samarbeidsordning med mange av landets brannvesen:

”Et innkommet varsel fra en boligalarm er ingen garanti om utrykning fra brannvesenet. Den som oppdager brann skal derfor alltid ringe 110-sentralen, hvis det er behov for brannvesen”.
Jeg er i utlandet, hvilket telefonnummer når jeg dere på da?
Om du er i utlandet kan du ringe oss på +47 23 39 94 00
© 2000 - 2014 Sector Alarm AS | Org.nr. 975368211 | Kontakt oss | Sitemap | Brukervilkår & cookies