Spørsmål & svar

Teknisk support

Kan jeg bytte batterier selv?

Dersom du har et av våre nyere alarmsystemer, er det enkelt å bytte batterier selv. Her ser du en oversikt over de alarmkomponentene du fritt kan bytte batterier på selv, og filmene viser hvordan du enkelt kan gjøre dette. Batteriene kan kjøpes via vår webshop.

Dersom du ønsker mer informasjon kan du lese mer om hvordan bytte batterier her.

Hvordan utfører jeg en test av alarmsystemet mitt?

Vi anbefaler at du tester alarmsystemet en gang i blant for å kontrollere at at overføringen til alarmstasjonen fungerer.

Vær oppmerksom på at du må kontakte oss først ved via chat eller telefon.

  1. Koble til alarmsystemet og gå ut av huset.
  2. Vent utenfor (minst 3 minutter) slik at alarmsystemet kan aktiveres riktig.
  3. Gå inn uten å frakoble alarmen. Den vil sette i gang. Flytt deg foran områdene i huset du trenger å teste. Du kan lukke dører og vinduer slik at signalet fra magnetikken også blir testet.
  4. Vent i 30 sekunder før du frakobler alarmen. Vær forsiktig med lydnivået da sirenen utløses veldig høyt.
  5. Alarmstasjonen vil kontakte deg. De vil be deg om det hemmelige passordet, slik at vi kan identifisere deg riktig.

Hvis du ikke har hørt fra oss innen fem minutter, kan du kontakte oss via chat.

Hva gjør jeg hvis jeg vil ha service på alarmsystemet mitt?

Kundeservice kan utføre en fullstendig diagnosetest på alarmsystemet ditt. Denne testen vil inkludere kontroll av tilkobling og frakobling av funksjonaliteten på alarmen. Kontrollerer signalene fra betjeningspanelet og sjekker alarmen for eventuelle feil med sensorer. Hvis det oppdages feil som krever et besøk på stedet, vil kundeservice avtale en service med deg.

Vil alarmen fremdeles fungere uten internett og fasttelefonforbindelse?

Sector Alarm TC har både GSM-tilkobling (ligner på et SIM-kort) og Internett-tilkobling. Det er derfor ikke noe problem dersom du verken har internett eller fasttelefonforbindelse tilgjengelig i boligen din.

Hva skjer med alarmen ved strømbrudd?

Ved strømbrudd vil alarmens innebygde batteri ta over og alarmen vil fremdeles fungere. Du behøver derfor ikke bekymre deg for at alarmen slutter å virke. Alarmstasjonen vil kontakte deg dersom det er strømbrudd i lang tid. 

Du kan også aktivere varsler om elektriske problemer i Sector Alarm Appen, under innstillinger. Les mer om Sector Alarm App her.

Hvem kan se bildene tatt av bevegelsesdetektoren med kamera?

Sector Alarm vil beskytte personvernet ditt. Alarmstasjonen vil kun ha tilgang til bildene tatt av bevegelsesdetektoren hvis alarmen utløses. Hvis alarmen ikke er aktivert, eller det ikke er noe alarmsignal, tar ikke bevegelsesdetektoren bilder.

Bildene vil kun brukes som hjelp til å kunne evaluere og bestemme årsaken til at alarmen ble utløst.


Det er bare sikkerhetsoperatørene ved alarmstasjonen som har tilgang til de mottatte bildene.

Jeg vil gjerne vite hvordan jeg bruker betjeningspanelet.

En liste over våre bruksanvisninger finner du her. Hvis du fortsatt trenger hjelp etter å ha konsultert bruksanvisningen, hjelper kundeservice deg gjerne på chatten.

Jeg skal pusse opp. Er det noe jeg bør tenke på?

Når du skal pusse opp er det viktig at du tar kontakt med Sector Alarm i god tid før du faktisk starter arbeidet. Kontakt oss om din oppussing på telefon 915 03033 .

Så fort man demonterer en komponent som tilhører alarmen, sendes et sabotasjesignal til vår alarmstasjon. Dette vil av deg som kunde oppleves som et vanlig alarmsignal med sirene. For å sikre rett aksjon fra vår alarmstasjon, i praksis unngå at en vekter rykker ut til deg, er det viktig for oss å ha informasjon om din planlagte oppussing. Merk at dersom man demonterer komponenter selv, gjelder ikke produktgarantien.

Kan jeg ha alarm selv om jeg har husdyr?

Ja, du kan ha boligalarm når du har husdyr. Om du har husdyr under 18 kg er det tilstrekkelig å tilpasse bevegelsesdetektorene til dette. På de nyeste alarmtypene kan en slik husdyrtilpasning gjøres kostnadsfritt via fjernprogrammering fra vår tekniske avdeling. Ved eldre alarmsystemer må bevegelsesdetektorene byttes ut til husdyrvennlige detektorer.

Kontakt gjerne kundeservice på telefon 915 03033 for mer informasjon om husdyrtilpasning og skallsikring.

Hvorfor tok ikke alarmstasjonen kontakt med meg da alarmen min ble utløst?

Når alarmen din utløses, vil du motta beskjed fra alarmstasjonen vår via telefon eller SMS. Hvis dette ikke skjer, kan det være forskjellige grunner til at alarmsystemet ikke har sendt et signal til alarmstasjonen.


Hvis dette er tilfelle, kan du kontakte oss via vår chat.

Hvorfor lyser varsellampen på betjeningspanelet mitt?

Hvis varsellampen på betjeningspanelet lyser, kan det ha oppstått en feil i alarmsystemet. Dette kan for eksempel skyldes et problem med batteriet eller strømforsyningen, på grunn av et problem med sensorovervåking, en feil med GSM/GPRS eller andre forstyrrelser.

Bruksanvisningen som fulgte med alarmsystemet ditt, vil gi en mer detaljert beskrivelse av hva som kan være nødvendige tiltak for å rette opp en feil. I tilfeller der bruksanvisningen ikke svarer på det du lurer på, ber vi deg ta kontakt med oss på chat.

Er jeg selv ansvarlig for å kontrollere alarmsystemet mitt?

Hvis du foretar noen form for endring av telefonisystemet, må du informere Sector Alarm om dette og teste alarmsystemet ditt.

Før du skal ut på reise, kan det være betryggende å teste alarmen. Dette bør gjøres i god tid før avreise slik at vi kan utbedre eventuelle feil.

Alle kunder er forøvrig ansvarlig for å teste alarmen jevnlig, gjerne en gang i kvartalet. Dette gjøres enkelt ved å utløse alarmen og vente på oppringing fra alarmstasjonen.

NB! Test aldri panikkalarmen.

Hva gjør jeg hvis jeg har batterifeil?

Når du har feilsøkt alarmsystemet ditt og kommet frem til at det er lav batterispenning, vil vi at du kontakter oss for å bestille en batteriservice.

Batterier anses som forbruksmateriell og omfattes derfor ikke av produktgarantien. Ved bestilt service kommer en kostnad i henhold til Sector Alarms prisliste i tillegg, pt. kr 695,-.


Du kan se hvordan du bytter batteri her. 

Kan jeg ha alarmen på mens jeg er hjemme?

Ja, alarmen kan tilpasses slik at kun visse soner er aktive når du er hjemme. Har du for eksempel soverom i 2. etasje, kan sensorene i 1. etasje aktiveres om natten, sammen med sensorer på dører og vinduer. Dette omtales gjerne som delsikring eller nattsikring. Skallsikring – sikring av boligens ytterkanter, som dører og vinduer – gjør at du og din familie kan bevege dere fritt i boligen mens alarmen er på. 

Hvis du vil ha mer informasjon om dette, kan du kontakte oss på chat.

Møter alarmen kravene til FG, TEK10 og andre gjeldende forskrifter?

Sector Alarm som selskap, våre montører, vår alarmstasjon og våre produkter er alle FG godkjent. Videre støtter våre produkter, satt opp i tråd med kravene i FG og/eller forskrifter/TEK 10, de krav som er satt av Forsikringsselskapenes godkjenningsnemd (FG) og eller myndighetene. Sector Alarm minner om at alle boliger er forskjellig og at det av den grunn vil være vår installatør som gir råd for å montere alarm som er innenfor kravene. Det vil allikevel alltid være boligeier som har det formelle ansvaret for hvilken løsning for deteksjon av brann, og innbrudd, som velges i egen bolig. Våre montører er godt utdannet for å installere i tråd med gjeldene krav, men dette utelater ikke den undersøkelsesplikt man har til sikring i egen bolig.

Er det fare for skadelig stråling?

Nei, alarmen sender på vanlige radiobølger (smalbånd FM). Sendetid per dag er 4 minutter, dette pga at komponentene sender til sentralen lokalt i huset for å sjekke at alt er ok, dette er et krav så lenge systemet er trådløst. GSM-senderen ”stråler” som en vanlig mobiltelefon 30 sekunder per døgn, den er ellers passiv.

Hva er skallsikring?

Skallsikring betyr å sikre hjemmets ytterkanter, altså «skallet», som dører og vinduer. Dette gjøres ved hjelp av magnetkontakter. Skallsikring gjør det enkelt for deg å ha på alarmen også når du er hjemme og sikrer at du og din familie kan sove trygt om natten. Dette er også løsningen for deg som har husdyr over 15 kilo. Både du og dine husdyr kan gå fritt i boligen mens magnetkontaktene sikrer boligens skall. Ta kontakt med kundeservice for mer informasjon om skallsikring.

Hvordan støvsuger / renser jeg en røykvarsler?

Start med å sjekke batteriet på røykvarsleren. Har du tilgang til et nytt batteri, så bytt gjerne ut det gamle batteriet. Deretter støvsuger du filteret for støv og andre partikler.

Er du usikker på hvordan du gjør dette så skriv "kundekonsulent“ i Chatten vår og du vil bli satt over til en kundekonsulent som kan hjelpe deg videre.

Sector Alarm App

Jeg har glemt passordet til appen

Gå inn på Appen eller Mine Sider og klikk på "Glemt passord?". Et nytt passord sendes så til den e-postadressen du har registrert.

Hvorfor ser jeg ikke smartpluggene i appen?

Alarmsentralen din må være tilknyttet internett for at smartpluggene skal være synlige i appen. Det ser du enkelt ved å sjekke at det står «Internett online» øverst i høyre hjørne på appen.

Les mer om smartplugger her.

Hvordan kan jeg se temperaturen på sensorene i appen?

Alarmsystemet ditt må være koblet til internett for å kunne se temperaturen på sensorene dine. For å sjekke om systemet ditt er koblet til internett, kan du kontakte oss via chat.

Hvilke funksjoner finnes i appen?

I appen kan du: 

  • Slå av og på alarmen
  • Se alarmstatus og hendelseshistorikk
  • Se hva som skjer i hjemmet i sanntid
  • Få bevegelsesaktivterte varsler
  • Slå av og på smartplugger
  • Ha kontroll på temperaturen i hjemmet ditt
  • Legge til, endre og slette brukerkoder, både på permanent basis og for 24 timer
  • Endre instillinger på Yale Doorman digital dørlås
  • Kontakte kundeservice med ett enkelt klikk

Les mer om appen her.

Hva er historikk i appen?

Historikk lar deg se alarmhistorikken fra da alarmen ble tilkoblet eller frakoblet ved hjelp av kode, nøkkelmerke eller appen.

Hvordan knytter jeg alarmsystemet til appen?

 Mine Sider kan du knytte et eller flere alarmsystemer til applikasjonen. Klikk på "Mine alarmsystemer" i menyen til venstre, og klikk deretter på "Legge til nytt alarmsystem".

Hvordan kan jeg være sikker på at alarmen er aktivert via appen?

Når alarmen er aktivert, vil du kunne se at det står «FULLT PÅSLÅTT» eller «SKALLSIKRING» på status for ditt valgte alarmsystem, samt tidspunkt for dette. I hendelsesloggen vil du se tilsvarende.

Hvis du trenger mer informasjon om hovedfunksjonene til alarmen din, kan du lese mer her.

Når kan jeg begynne å bruke appen?

Du kan bruke appen 24 timer etter at du har registrert alarmen din på Mine Sider.

Kan flere enn én person bruke appen?

Ja, det kan være flere brukere tilknyttet appen. Følg instruksjonene nedenfor for å legge til en ny bruker i appen:

  1. Gå til "Innstillinger" på appen / Mine sider.
  2. Trykk på "Appbruker" og deretter "Legg til".
  3. Skriv inn navn og telefonnummer.
  4. Den nye brukeren vil motta en SMS med instruksjoner for å opprette sin egen pålogging.

Dersom du behøver ytterligere instruksjoner, vennligst kontakt vår chat.

Koster det noe å bruke appen?

Nei, appen er gratis. Både å laste ned og å bruke.

Hvordan får jeg tilgang til appen?

Appen er tilgjengelig for vårt nyeste alarmsystem, og kan lastes ned fra App Store og Google Play. Du kan enkelt finne den ved å søke på Sector Alarm.

Hvordan endrer jeg brukernavn eller passord på Mine Sider?

Klikk på kontoen din på Mine Sider for å gjøre endringer. Du vil motta bekreftelse på at endringene lagres. Noen data vil også bekreftes via e-post.

Betaling

Hvordan kan jeg betale fakturaen?

Du kan velge mellom papirfaktura, avtalegiro eller e-faktura. Vi anbefaler avtalegiro av miljøhensyn og for å unngå et fakturagebyr på 79,-.

Du kan også velge å betale månedlig, kvartalsvis, hvert halvår eller årlig.

Les mer om betalingsalternativer her.

Jeg har aktiv Avtalegiro og skal bytte kontonummer eller bank. Hva gjør jeg?

Avslutt først din eksisterende avtale i banken. Vent et par dager før du oppretter ny Avtalegiro med nytt kontonummer.

Hvordan vet jeg om avtalegiroen er aktiv?

Den beste måten å vite om avtalegiro er aktiv er å kontakte banken din.

Er det mulig å endre fakturadato?

Hvis du vil endre forfallsdato for kommende fakturaer, kan du kontakte vår kundeservice.

Hva er betalingsinformasjonen til Sector Alarm?

Vårt organisasjonsnummer er: 975 368 211

Privatkunder:

Kontonummer: 9760 05 32581

Ved betaling fra utenlandsk konto:

IBAN: NO6497 600 5325 81
SWIFT: DABANO22

Sector Alarm AS
Postboks 113 Grefsen
0409 Oslo

Obs! Husk alltid å bruke KIDnummer ved innbetaling, som du finner nederst på første siden av din faktura.

Kan jeg betale abonnementet mitt med eFaktura?

Ja, du kan selv aktivere dette i nettbank ved betaling av faktura. Merk at kontoinnehaveren må være den samme som kontraktsinnehaveren av alarmen.

Når du betaler med eFaktura tilkommer det ikke fakturagebyr. 

Din faktura forklart

På siden fakturainformasjon finner du alt du trenger å vite om fakturaen din inkludert ofte stilte spørsmål fra våre kunder vedrørende betaling og fakura. Du finner også en eksempelfaktura som forklarer din faktura i detalj.

Hvor finner jeg kundenummeret mitt?

Kundenummeret ditt finner du øverst til venstre på fakturaen din.

Hvor finner jeg forfallsdato på fakturaen?

Forfallsdatoen finner du øverst til venstre på fakturaen din, under fakturanummer. 

Hvor kan jeg se fakturadetaljer?

Fakturadetaljer finner du på baksiden/side 2 av fakturaen under delen "Fakturaspesifikasjon". Hvis fakturaen er for en nylig installasjon eller serviceavtale, vil den vise eventuelle installerte komponenter.

For hvilken periode er fakturaen min?

Fakturaperioden og fakturadetaljer finner du på side 2 av din faktura under "Fakturaspesifikasjon".

Hvor kan jeg få oversikt over mine fakturaer?

På Mine Sider får du full oversikt over dine fakturaer. For å opprette bruker på Mine Sider kan du klikke her.

Flytte

Hvor lang bindingstid har jeg?

Sector Alarm har ingen bindingstid, men 3 måneders oppsigelsestid.

Jeg skal flytte og ønsker å si opp avtalen min. Hva gjør jeg?

Meld i fra at du skal flytte til vår kundeservice og så ordner vi alt etter dine ønsker.

Jeg skal flytte, hva skjer med alarmen min?

Ved flytting får du fritt installert ny boligalarm av tilsvarende størrelse i din nye bolig. Ny eier i din gamle bolig har også muligheten til å overta eksisterende alarmavtale. Du kan kontakte oss om flytting på tlf. 21936276 eller lese mer her

Eier jeg alarmen min?

Når du signerer en avtale med Sector Alarm, leier du alarmanlegget ditt, noe som betyr at du bare har tre måneders oppsigelsestid. Kunder som har en eldre avtale kan ha andre vilkår både når det gjelder eierskap og varsel.

Les vilkårene for avtalen din for mer informasjon, eller kontakt vår chat.

Hvordan beregnes sluttdato for mitt abonnement?

Oppsigelsestiden løper fra den 1. i påfølgende måned etter at oppsigelsen foreligger.

Kan jeg ta med meg alarmen når jeg flytter?

Om du er eksisterende kunde, kan du bare la ditt eksisterende alarmanlegg bli igjen i boligen som du flytter fra, og vi vil kostnadsfritt installere et splitter nytt anlegg på din nye adresse. Les mer her.

Hva skjer med min nøkkel etter oppsagt abonnement?

Ved endt kundeforhold vil Sector Alarm, av sikkerhetsmessige årsaker, makulere innlevert nøkkel. Dersom du ønsker nøkkelen tilbake enten ved avtalens opphør eller på et tidligere tidspunkt, vil denne bli sendt per rekommandert post, hvilket belastes kr. 490,- pt.

Yale Doorman

Hvordan kobler jeg Yale Doorman til Sector Alarm?

Vi installerer og leverer Yale Doorman til din boligalarm. Sammen med integrasjonsmodulen «EasyLock» kan du få kontroll på dørlåsen og boligalarmen under ett. Låsen kommuniserer med ditt alarmsystem, Sector Alarm App og «Mine Sider». Du kan enkelt åpne og låse døren, samtidig som du slår av og på alarmen.

Kan jeg installere min egen Yale Doorman?

Har du montert Yale Doorman selv/via annen leverandør tar du kontakt med Sector Alarm på telefon 915 03033. Vi vil da sette opp tid til montering av EasyLock. EasyLock er en modul som kobles til Yale Doorman låsen, slik at låsen kommuniserer med ditt alarmsystem, Sector Alarm App og «Mine Sider». Du kan enkelt åpne og låse døren, samtidig som du slår av og på alarmen.

Merk: Enkelte funksjoner endres noe ved integrasjon av vår alarm og Yale Doorman. Få mer informasjon om dette ved å kontakte oss på telefon 915 03033 eller chat.

Fungerer Yale Doorman når det er kaldt?

Yale Doorman er spesielt utviklet for det Skandinaviske markedet. Den tåler kulde, varme, snø og regn, samt smuss og sand. Klassifisert til IP 55. Låsen har en UV-beskyttelse som også tåler sol og fuktighet over lengre tid.

Kan jeg bruke min nøkkelbrikke på min dørlås?

Når Yale Doorman er integrert til din boligalarm kan man kun bruke 6-sifret kode, Sector Alarm App eller «Mine sider» for å låse opp/igjen døren samtidig som man slår av/på alarmen.

Kan jeg ha flere brukerkoder til Yale Doorman låsen?

Du kan ha opptil 9 ulike brukerkoder til dørlåsen. Disse programmeres ved montering av EasyLock modulen (Sector Alarms kommunikasjonsenhet) eller via vår kundeservice.

Kan jeg ha flere Yale Doorman koblet til mitt alarmanlegg?

Ja, låsene styres individuelt og er sammenkoblet til din boligalarm. Eks. navngitt «Ytterdør» og «Kjellerdør».

Kan jeg koble til delsikring/skallsikring når jeg låser døren?

Du kan trykke på delsikring på betjeningspanelet og deretter trykke * (stjerne) på dørlåsen når du står utenfor boligen. Du har nå aktivert skallsikringen. Når du låser opp døren, vil du slå av alarmen.

Hva gjør jeg hvis batteriene slutter å virke?

Når Yale Doorman varsler om dårlig batteri, anbefales det at man bytter dette omgående. Yale Doorman varsler både med lys og lyd, i god tid før batteriene slutter å virke. Dersom batteriene slutter å virke, kan du sette et 9V batteri på de to polene nederst på utvendig skilt for å gi strøm til låsen. Deretter bruker du kode på vanlig måte. Hvis du er borte fra hjemmet i lengre perioder og dermed ikke bruker din Yale Doorman, så bruker den ikke batteri under perioden.

Jeg har problemer med min Yale Doorman. Hva gjør jeg?

Hvis problemet gjelder monteringen av låsen kan du ta kontakt med vår kundeservice på tlf. 915 03033 eller chat.

Ligger feilen i selve dørlåsen Yale Doorman, kan du kontakte Yale Support på tlf. 21 93 18 03, eller e-post yalenorge@assaabloy.com.

Hvor kjøper jeg Yale Doorman?

Sector Alarm leverer og installerer Yale Doorman. Ta kontakt med vår Kundeservice på tlf. 915 03033 eller bestill din Yale Doorman integrert med boligalarmen din her.

Overvåkningskameraer

Har jeg lov til å overvåke folk utenfor huset mitt?

Kameraovervåking av din private eiendom er lovlig og krever ingen offisiell tillatelse. Du må imidlertid sørge for at du ikke overvåker offentlige områder utenfor hjemmet eller naboens eiendommer.

Du har ikke lov til å overvåke leietakere i din private eiendom, og før du publiserer noen video eller bilder, trenger du samtykke.

Når du abonnerer på Sector Alarms Video tjenester, har du lov til å bruke våre skilt og klistremerker på eiendommen din som informerer besøkende om videoovervåking og hindrer uvelkomne besøkende fra å komme inn på eiendommen din.

For andre spørsmål relatert til HD-videokameraer, vennligst kontakt vår chat.

Trenger jeg internettforbindelse for å bruke videokameraene?

HD-kameraene fungerer adskilt fra alarmsystemet ditt gjennom vår Sector Alarm-app og krever en stabil internettforbindelse.

Hva er hovedfunksjonene til HD-videokameraene?

Videotjenesten leveres via Sector Alarm video-appen og er ikke tilkoblet vår standard Sector Alarm App. Du bruker samme pålogging i begge appene.

Du vil ha tilgang til:

  • LIVE stream video
  • Hendelseshistorikk
  • Avansert videoanalyse
  • Opptaksregler med skylagring (Se egne vilkår)
  • Fullt personvern, kun for dine øyne
Hva er forskjellen mellom bevegelsesdetektor med kamera og overvåkningskamera?

Bevegelsesdetektor med kamera oppdager mistenkelige bevegelser og utløser alarmen. Skarpe bilder sendes til vår alarmstasjon for umiddelbar respons. Overvåkningskameraet tar opp video umiddelbart ved bevegelsesaktivering og et varsel blir sendt til mobilen din slik at du kan se hva som skjer i Sector Alarm Appen.

Overvåkningskameraene overvåkes ikke av alarmstasjonen vår. Det er kun du som kan se og har tilgang til videoene. 

Øvrige spørsmål

Hva er nøkkelservice?

For kunder som ikke har Yale Doormann eller nøkkelboks, inkluderer boligalarmtjenesten fra Sector Alarm nøkkelservice. Dette betyr at vi oppbevarer din nøkkel og kan bistå ved behov. Nøkkelservice er uten ekstra kostnad.

Jeg har byttet vindu og trenger nye klistremerker. Hva gjør jeg?

Nye klistremerker vil bli satt opp av en av våre montører ved neste servicebesøk. Dersom du har byttet samtlige vinduer i boligen din, kan du ta kontakt på 915 03033 for å avtale en service der en av våre montører setter opp det antall klistremerker du ønsker.

Hva er telefonnummeret til alarmstasjonen?

Hvis du befinner deg i en nødssituasjon og trenger kontakt med vår alarmstasjon, ringer du oss på: 23 39 94 80

Hvor lang utrykningstid kan jeg vente meg?

Sector Alarm går ikke ut med snitt-tider på våre rykk da dette gir maksimal preventiv virkning.

Rykktiden vil variere basert på faktisk situasjon, antall og type signaler vi mottar (innbrudd, brann, panikk) og hva eventuelle bilder viser. Denne evalueringen gjøres av vår alarmstasjon for å kunne prioritere rett i enhver situasjon.

Sector Alarms samarbeidspartnere for vekterutrykning utfører en utrykning så fort som overhodet mulig. Det er viktig å understreke at vi ikke har utrykningskjøretøy med blålys og at vi må forholde oss til veitrafikkloven. Det viktigste du som kunde kan gjøre for at vekter skal nå frem raskt er å sørge for at adressen du oppgir til Sector Alarm er så presis og nøyaktig som mulig.

Koster det noe ekstra for utrykning?

Skulle alarmen gå, også ved falsk alarm, er utrykningen uten kostnader for våre kunder.

Jeg er i utlandet, hvilket telefonnummer når jeg dere på da?

Om du er i utlandet kan du ringe oss samme nummer: (+47) 915 03033.

Hvordan endrer jeg kode på nøkkelboksen?

Kontakt Alarmstasjonen på telefon 23 39 94 80 for å opplyse om din nye kode. Fremgangsmåten for å endre koden finner du her.

Hvor finner jeg kundenummeret mitt?

Du finner kundenummeret på fakturaen din øverst til venstre.

Dersom du ikke har faktura tilgjengelig kan vår chatbot finne kundenummeret for deg. 

Kan jeg ha alarm uten abonnement?

Nei, alle våre kunder får samme service og tjeneste som inkluderer overvåking, service og umiddelbar respons fra vår alarmstasjon. Dette er inkludert i abonnementet. 

Har dere avtale med brannvesen?

Brannalarmproduktets hovedfunksjon er å påkalle husstandens oppmerksomhet ved brann eller tilløp til brann, slik at beboere kan evakuere og/eller slukke brann i tidlig fase. I tillegg til at boligalarmselskapets alarmstasjon umiddelbart vil ringe kunden for å bekrefte eller avkrefte brann, sendes det ut en vekter for å kontrollere boligen. Dersom brannvesenet utkalles, vil vekter eventuelt bistå brannvesenet med informasjon. Vektere vil også opptre på vegne av eier, med tiltak etter en brann hvis eier av bolig ikke er tilstede.

Siden utløsninger av branndetektorer på landsbasis ofte skjer på grunn av andre årsaker enn reell brann (matlagning, elektrisk arbeid, tekniske forhold, feilbruk, m.v.), har flere av de største boligalarmselskapene kommet til følgende samarbeidsordning med mange av landets brannvesen:

”Et innkommet varsel fra en boligalarm er ingen garanti om utrykning fra brannvesenet. Den som oppdager brann skal derfor alltid ringe 110-sentralen, hvis det er behov for brannvesen”.

Hva betyr FG-godkjent?

FG står for Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd. De godkjenner sikringsutstyr som brukes og hvordan dette settes opp i forbindelse med å redusere risikoen for brann- og innbruddsskader. Sector Alarm er godkjent av FG både når det gjelder våre produkter og vår alarmstasjon, samt Sector Alarm som selskap.

Hvilket vaktselskap rykker ut til meg?

Sector Alarm benytter Nokas i tillegg til egne vektere. For å sikre lokal tilstedeværelse har vi også egne avtaler med lokale vaktselskaper for å sikre deg som kunde best mulig dekning. For mer informasjon kan du kontakte kundeservice.

Bredbånd

Fungerer bredbånd sammen med alarmsystemet?

Bredbånd sammen med våre alarmsystemer fungerer helt utmerket.

Er bredbåndstelefoni/IP-telefoni noen hindring?

Har du bredbåndstelefoni, også kalt IP-telefoni, anbefales GSM-sender. Dette er inkludert i alle trådløse anlegg vi leverer i dag.

Dersom du ikke har GSM-sender vil alarmsystemet være sårbart ved et strømbrudd.


Har du byttet fra analog telefon til IP-telefon, bør du teste alarmen.